Du visar för närvarande Lokal sökmotoroptimering: Så här rankar ni högre på Google Maps

Lokal sökmotoroptimering: Så här rankar ni högre på Google Maps

Hur gör man lokal sökmotoroptimering (SEO) ? Optimering av sin WordPress hemsida för att ranka högt i Google maps – lokala resultat med karta

Lokal sökmotoroptimering med Google Maps (uppdaterad)

 

Om ni driver en verksamhet med egen butik eller med en lokal adress och har en WordPress hemsida som ni vill optimera för lokal sökmotoroptimering – SEO, då är denna artikel för er.

Här har ni en steg-för-steg guide med sökmotoroptimerings tips om hur ni ska gå till väga.

Jag grundar denna artikel på Google lokal sök rankning som Moz rapporterar om i deras inlägg som jag här har delat upp i ON – OFF – page SEO. Alltså lokal sökmotoroptimering inne på er WordPress hemsida och optimering utifrån till hemsidan. Citations (Källhänvisning) som Yelp.se, Eniro.se och hitta.se betyder c:a 25% av lokal sökmotoroptimering så det är ett måste att belysa detta ämne.

Ok, men hur har jag nytta av detta?

Denna guide förutsätter att ni har en fysisk adress i den aktuella staden vilket är den viktigaste faktorn för att synas i Google karta (Google maps). Vidare hänvisar jag till inställningar i er WordPress sida med tillägget Yoast SEO plugin. Nedan har ni hela listan av faktorer som påverkar lokal sökmotoroptimering.

Som tidigare nämnts är fysisk adress #1, följt av Google My Business, källhänvisning, omdömen, lokalinriktade undersidor, hemsidans snabbhet att ladda och mobilanpassning.

sökmotoroptimering ranking för googlesökning lokalt

Innehållsförteckning:

  1. Lokala nyckelord för sökmotoroptimering
  2. Nyckelord i blogginlägg
  3. Lokalinriktade undersidor
  4. Google My Business
  5. Mobilanpassad hemsida
  6. Mobil optimering för hastighet
  7. Omdömen
  8. Bygga lokala in och ut-länkar
  9. Flera hemsidor för bra SEO
  10. Bonus! Sökmotoroptimerings tips

 

1. Lokala nyckelord för sökmotoroptimering

Gå till google.se och sök på t.ex. ”stockholm läkare” så kommer ni att se i botten på sidan en hel massa varianter som relaterar till er sökning

Google sök läkare stockholm

Om “stockholm läkare” är ert primära nyckelord, kan ni på detta sätt hitta andra fraser som är mycket nyttiga för er sökmotoroptimering för lokala företag. Det är vettigt att hitta specifika tjänster inom ert område som ni kan nyttja och använda i stället för att fastna i endast ett sökord.

Detta gäller för alla branscher t. ex. privat läkare stockholm, privatläkare stockholm pris. Gör denna efterforskning noga och begränsa er inte till endast ett eller några få nyckelord då detta kan hindra er från att klättra på rankningen på Google för lokala sökningar.

Moz Keyword Explorer

Nästa steg är att använda Moz Keyword Explorer för att ytterligare kontrollera att ni inte missat något nyckelord. Denna funktion är liknande den som Google har som kallas Google Keyword Planner annat än att denna är gratis, man behöver inte ens starta någon Google AdWords kampanj. Man kan dessutom gruppera liknande nyckelord så man slipper scrolla sig igenom ord som nästan är samma.

söka stockholm läkare

Klicka på  keyword suggestions –> see all suggestions. Här ser ni nu en mängd nyckelord samt antal sökningar per månad. Var uppmärksam på ord och fraser som inte tidigare har listats i googles autocomplete.

Bonus Tips: Använd MozBar Chrome Extension för att googla på nyckelord och se hur konkurrensen är på dem. Ju högre PA (page authority) och DA (domain authority) desto svårare konkurrens är det, vilket i sin tur kräver mer sökmotoroptimerings  SEO jobb för att ranka dem högt. Fokusera på nivåer som ligger kring er egen hemsida.

2. Nyckelord i blogginlägg

Blogginlägg får allt som oftast de flesta in-länkarna från andra sidor (väldigt viktigt för sökmotoroptimeringen och en viktig faktor för att ranka högt) av den anledningen att folk tenderar att länka till vettiga och intressanta artiklar i stället för företagets vanliga sidor som promotar deras tjänster. Dessa länkar höjer hela hemsidans ranking, inte bara blogginlägget. Precis som vi gjorde för att leta upp nyckelord till hemsidan kan ni nu göra för att få uppslag till nya intressanta artiklar på era WordPress hemsidor.

3. Lokalinriktade undersidor

Skapa en unik sida för varje nyckelord på er hemsida. Hitta era bästa nyckelord för er hemsida och bygg sedan undersidor för dessa. T ex. Privatläkare stockholm mage och tarm och andra riktade tjänster. Priser läkare i stockhom skulle passa utmärkt som rubrik på artikel till detta bloggexempel.

Sökmotoroptimera innehållet med Yoast plug-in. Även om ni får grönt ljus på alla paragrafer här, så är det ändå ni själva som måste bestämma om inlägget är idealiskt. Att skriva ett långt och innehållsrikt blogginlägg med foton, omdömen, videos mm kan ändå resultera i några röda varningar. Yoast letar bara efter de exakta nyckelorden, så om ni använder ”läkarpriser sockholm” i stället för ”privatläkare stockholm priser” så räknas det som bra sökmotoroptimering. Så även om ”lampan” inte lyser grönt för just det nyckelordet och ni använder en annan frasering, kan man ignorera det då synonymer faktiskt premieras i Google.

Integrera NAT (NAP)

Varje undersida med lokalt intresse bör ha med företagets namn, adress och telefonnummer någonstans. Har ni endast en adress kan ni placera detta i footer , förslagsvis kring copyright i botten på sidan. Detta medför att NAP visas på alla era sidor, vilket är viktigt för sökmotoroptimering lokalt. Har ni flera adresser får ni placera ut dessa på lämpligt sätt. Här finns inget generellt tips – allt beror på hur er sida är konstruerad.

Korta permalänkar

Använd ”short permalinks” med era nyckelord representerade.

Nyckelordens mängd

Använd ert nyckelord tidigt i första meningen samt några fler gånger senare i texten, på ett naturligt sätt. Strö även ut synonymer och liknelser till ert viktigaste nyckelord i texten som ni vill sökmotoroptimera i stället för att tjata samma ord om och om igen. Dessa ord kan bli era sekundära nyckelord som ni givetvis också vill ranka högt med vid en googlesökning.

Alt Text

Döp era bilder Innan ni laddar upp dem till er wordpress sida, så att bilderna heter någonting som nyttjar era syften för sökmotoroptimeringen. Överdriv inte på ett onaturligt sätt, utan döp bilden till vad bilden visar – med era nyckelord i åtanke.

Interna och externa länkar

Google följer era länkar på er sida för att få en bättre bild över vad den aktuella artikeln handlar om. Det viktiga här är att länka till användbara och nyttiga sidor som dina besökare faktiskt skulle ha glädje av. Både om det handlar om interna länkar – länkar till andra sidor på er egen hemsida, eller om det handla om externa länkar – länkar till sidor på andra hemsidor kommer Google att kreditera er hemsida då all typ av förtydligande källor gillas. Var noga med att använda beskrivande länktext. Använd aldrig bara klicka ”här” utan skriv ut hela ordet: t ex Pregal Media

SEO titel

Använd så stark titel på möjligt till er sida utan att överdriva. ” bra privatläkare i stockholm” är ett bra exempel. Var även uppmärksam på titelns längd så den varken blir för kort men ändå inte för lång, mätaren i Yoast bör lysa grönt.

Meta beskrivning

Huvudsyftet med metabeskrivning är att ge en kort ingress av er sida och locka människor att klicka på er länk vid en googlesökning. Denna samt SEO titeln är det första och enda man ser så var noga här och lägg lite tid så det blir riktigt bra. Det bör innehålla era första och andra nyckelord och formuleras så att det lockar till klick.

Skiv långa inlägg

Längden på inläggen och antal ord i texten är en rankingsfaktor för Google. Längre artiklar upp mot 2000 ord rankas högre än korta under 1000 ord. Dessutom är genomsnittlig tid som varje besökare spenderar på sidan även det en rankingsfaktor. Man slår således två flugor i en och samma smäll med långa texter på sina hemsidor.

Rich Snippets

Se till att er ”snippet” sticker ut bland alla andra sökresultat i Google genom att addera rich snippets. Mer om vad detta är kan ni läsa om på Bineros utmärkta blogg. Ni kan t.ex. göra det med omdömen:

  • Betyg
  • Adressinformation
  • Receptinformation
  • Events/kalender med datum och information
  • Videoinformation som thumbnails osv.
  • Produktinformation

Jag använder WP Rich Snippets plugin som kan användas för alla utom events, använd All In One Schema.org och videos använd Schema plugin. Här visas en bild på Rich Snippets WordPress Plugin från Code Canyon wpbuddy

4. Google My Business

Google my business är den enskilt viktigaste delen i lokal sökmotorsoptimering. Det ni ska ha är en sida per lokal, radera om ni finner dubbletter.

Skapa er sida

Skapa en Google My Business Page om ni inte redan har en och kontrollera att det endast finns 1 st. Det gör ni genom att gå till Google Map Maker och sök på telefonnummer. Om där finns dubbletter skall ni rapportera alla utom den huvudsakliga. Har ni fler lokaler, radera alla så att det bara finns en per adress – se nedan. Skicka sedan ett meddelande om varför ni raderat sidor (dubbletter) understryk er officiella hemsida och bevis på att ni är admin för denna hemsida.

 

Gör er sida 100 % komplett och förenlig med sanningen

Gå till My Business login –> manage location –> edit profile och fyll i allt. Använd bilder av hög kvalité och fyll i detta med stor noggrannhet då detta är superviktigt. Detta anses som den näst viktigaste detaljen som rankingsfaktor i Google.

Sammanfattning:

  • Använd NAT (NAP) namn/adress/telefon som överensstämmer med er hemsida
  • Vid fler lokaler eller butiker, lista för varje lokal (hemsida.se/lokalisering/uppsala)
  • Ladda upp alla foton. Butikens entré, inne i butiken, kontoret och personalen
  • Lista ALLA relevanta kategorier, med er huvudsakliga först.
  • Skriv minst 250 ord beskrivning av er verksamhet, helst 400 ord.
  • Anmäl den korrekta www adressen till hemsidan
  • Anmäl en bra email adress, info@hemsidan.se
  • Bekräfta sidan e
  • Välj er URL
  • Ordna en 360° virtual tour från en Googled preferred vendor (Inget måste men det hjälper)

Orderar och boka möten – Ge kunder möjligheten att göra beställningar och boka möten genom er Google My Business page. Ni behöver en tredje parts bokningstjänst som t.ex. seamless.com. Fyll sedan i detta formulär med och låt Google veta om att detta är gjort.

5. Mobil anpassad hemsida

Det bästa sättet att kontrollera att er wordpress hemsida är 100 % mobilanpassad är här, Google Search Console och använda er av mobile usability . Genom att göra på detta sätt kontrollerar ni att Alla sidor i er hemsida är ok, inte bara den aktuella sidan som är fallet om ni använder Google’s mobile testing tool Även om er hemsida är byggd på ett tema som skall vara responsiv, mobilanpassad, kan det ändå finnas fel så det kan vara väl värt att testa.

Google godkänd mobilanpassad hemsida

6. Optimera er mobilanpassade hemsida för hastighet (speed optimization)

De flesta lokala företag och affärer har en större del av sina besökare från mobiler, genomsnittet ligger nu på 2/3 (man kan själv kontrollera detta på sin egen hemsida via Google Analytics under Audience –> Mobile –> Overview). Detta betyder att det är av yttersta vikt att optimera hemsidor för dessa kunder. För att få er hemsida att ladda snabbare och kännas kvick och rask när man navigerar sig runt med mobilen kan man använda AMP pages (accelerated mobile pages) samt AMP plugin och Glue for Yoast SEO & AMP. Läs gärna Yoast’s AMP tutorial vilket då kommer att addera ett ”AMP” vid en googlesökning till er sida.

7. Omdömen

Som inte är särskilt svårt att förstå är omdömen genom Google My Business det bästa sättet att få omdömen på, då dessa visas direkt intill sökresultatet på Google. Det krävs ett minimum på 5 st för att dessa skall börja visas.

Även omdömen från Reco är värt att kolla upp för att ytterligare stärka er ställning med goda omdömen. Bild från deras hemsida:

8. Bygga länkar lokalt

Länkbygge är superviktigt för all sökmotorsoptimering, så även för lokal SEO, och det behöver inte vara svårt att lösa. Här är några tips på var ni kan hitta länkar:

  • Be kollegor att länka till er.
  • Fråga sponsorer om de kan länka till er.
  • Hör av er till leverantörer för att länka till er.
  • Bli publicerad i någon lokal tidning.
  • Se till att bli representerad i listor som rör er bransch
  • Använd alla tänkbara kontakter att länka till er, föreslå länkbyte.

 

9 Gör fler hemsidor för bättre SEO

Om er verksamhet är bred och innehåller fler delar, gör hemsidor för varje verksamhetsdelar. Dessa behöver inte vara komplexa och fyllda med information och invecklade funktioner utan kan utgöra s.k. landningssidor (landing page). Fokusera på ett fåtal nyckelord och bygg hemsidan kring dessa. Gör jobbet med sökmotor optimering och länka till huvudsidan sedan. Exempel: Görans tryckeri som trycker dokument, affischer samt kläder/muggar bör ha tre hemsidor. En huvudsida och två stycken som riktar in sig på papperstryck resp. promotiontryck.

Bonus! Sökmotoroptimerings tips

Nu börjar vi nå botten på den Ultimata lokala sökmotoroptimerings guiden. Men jag ska avsluta med några bonustips.

Säkerhet

Testa er hemsida genom Sucuri security checker och security section från Google Search Console för att utesluta att er wordpress hemsida har några säkerhetsproblem. Det jag råder er till att åtminstone göra är 2 saker: Byt användarnamn från ”Admin” till något annat säkrare. Installera sedan plugin WordFence.

 

Social Media

Var aktiva på de sociala medierna t.ex. Facebook, Twitter, Instagram, Google+ och Pinterest. Även Linked In bör nämnas här. Det utgör c:a 6 % av lokal sökmotoroptimering. Hur ni bör göra med detta är så stort och omfattande så det får bli ett eget blogginlägg för bara detta ämne.

Blogga! Blogga! Blogga!

Det finns ett bra uttryck: Content is king. Många intressanta artiklar och mycket relevant text inom er verksamhet är en superviktig del av SEO. Fyll er sida med blogginlägg som intresserar människor ni försöker nå, era kunder med andra ord. Gör er hemsida innehållsrik på spännande fakta, så kommer folk gilla denna och även Google.

 

Dags att sätta igång med sökmotoroptimering !

Förhoppningsvis har denna guide gett er lite tips och idéer på hur just ni skall gå tillväga. Tänk på att det tar tid att se resultat när ni har jobbat er genom denna lista. Ni måste ha tålamod och ge det några månader så ska ni se att Google belönar er hemsida med bättre ranking. Här är ett exempel på sökmotoroptimeringens effekt efter 60 dagar. Väldigt bra resultat tycker vi. Lycka till!

från plats 51 till plats 4 med vår sökmotorsoptimering

Behöver ni hjälp? Hör av er. Behöver ni någon som kan sin sak och hjälper er med sökmotoroptimering, både lokal, on-page och off-page? Jag kan få er hemsida ranka högt i Googles sökmotor och således lyfta er verksamhets omsättning.

Kennet

Artikelbild Designed by Freepik

Läs även om detta här

 

Lämna ett svar