Viktiga Google uppdateringar 2017

Uppdateringar av Google 2017

Google uppdaterar sina algoritmer hela tiden och genom att hålla koll på dessa ändringar är ni säkra på att inte missa något viktigt med er hemsida. Att ranka högt i google sökningar ligger i alla hemsideägares intresse och framförallt vi som sköter våra affärer online. Ska ni använda sökordsoptimering seriöst måste ni hålla er underrättade både genom olika SEO forum och från Google själva.

Vårt tidigare blogginlägg om Google My Business sökmotoroptimering kan vara till stor hjälp för er och er hemsida.

Vad uppdaterade Google under Februari och Mars?

  1. AdWords annonsers utseende. Hur dessa AdWords annonser i söksvaren ser ut har ändrats många gånger under åren.

Bild från http://searchengineland.com/ :

Olika google ads

Varför dessa ändringar görs av Google råder det lite delade meningar om. Google själva anser att det är för att förbättra för alla googleanvändare och deras egna uttalande gör gällande att det är för att ”göra sökträffen enkel att använda och uppmärkningen tydlig och framträdande”.

Men stämmer det?

Vem som helst kan se på bilden här ovan att så inte är fallet. Annonserna blir mer och mer integrerade i de organiska söksvaren och ”gömda” bland de obetalda. Varför? Google vill ha ännu fler klick på AdWords annonserna.

Tittar vi på hur det har förändrats under åren kan vi se att Google gick från att ha fyra stycken annonser i topp till att minska ner till tre och i stället lägga betalda söksvar i botten på sidan. Även de annonser som låg i högerkanten har rört på sig och nu helt försvunnit. Det senaste är att de tre annonserna i toppen på sidan skall bli fyra. Google Adwords tar upp ännu mer av utrymmet alltså. Detta minskar antalet organiska sökresultat på sidan och gör sökmotoroptimering ännu mer konkurrensutsatt.

Ranka högre i Google med AMP

En uppdatering som är särskilt intressant om man vill rankas högre på Google med sin hemsida är att göra den med Accelerated Mobile Pages – AMP. En hemsida med denna teknik får en AMP-ikon vid en googlesökning från mobilen. Allt för att mobilanvändaren ska bli noterad att denna sida är supersnabb att ladda från en mobiltelefon. Google vill premiera dessa sidor och rankar dessa högre än sidor som inte har AMP. Har ni inte uppdaterat er hemsida med AMP, finns det en mängd punkter att förbättra hemsidan för mobilanvändare i detta tidigare blogginlägg. Allt för att förbättra användarvänligheten och förbättra er SEO och sökmotoroptimering.

Få hjälp med sökmotoroptimering

Behöver ni hjälp med att stiga i ranking på Google kan ni kontakta Pregal Media Webbyrå i Norrköping för sökmotoroptimering av er hemsida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *