Du visar för närvarande Sökmotoroptimering tips steg-för-steg som fungerar

Sökmotoroptimering tips steg-för-steg som fungerar

Sökmotoroptimering 2024 med Pregal Media

Tänk dig om du kunde göra en liten justering på din hemsida och denna skulle göra att er hemsida rankade högre på Google.

Tänk dig då om du kunde göra 10 enkla justeringar och er hemsida hamnade överst.

Det är precis vad denna artikel kommer att hjälpa er med. Följer ni denna guide för sökmotoroptimering kommer ni se förbättringar på er ranking. Kanske till och med plats nummer 1 på Google!

Det är inte svårt att sökmotoroptimera hemsidan så den får bättre ranking på GOOGLE om man vet hur man ska göra. Vi kommer här i en serie av inlägg att presentera en massa matnyttiga råd blandat med tips och tricks om hur ni kan förbättra er SEO. Detta kommer att bli en komplettering av inlägget Sökmotoroptimering – Den kompletta checklistan från Pregal Media. Gå in och läs den om ni vill lära er mer.

Sökmotoroptimering är ett effektivt sätt att driva mer trafik till din hemsida. Genom att följa dessa steg-för-steg-instruktioner kan du säkerställa att din hemsida ligger högt på Google-sökningar.
Först och främst är det viktigt att hitta de rätta nyckelorden för din bransch och målgrupp. Använd sökverktyg för att identifiera de mest relevanta och lönsammaorden. Inkludera dessa nyckelord strategiskt i din innehållsstruktur, meta-taggar och bildtexter.

Nästa steg är att optimera din hemsidas tekniska struktur. Se till att din webbplats laddas snabbt, är mobilvänlig och har en logisk navigering. Bygg en intuitiv användarvänlig upplevelse som gör det enkelt för besökarna att hitta vad de söker.

Genom att följa dessa steg-för-steg-tips kan du förbättra din sökmotoroptimering och säkerställa att din hemsida rankas högre på Google. Investera tid i SEO-optimering och se din trafik och synlighet öka. För att ytterligare förbättra din sökmotoroptimering är det viktigt att fokusera på att skapa högkvalitativt innehåll som engagerar dina besökare. Publicera regelbundet relevanta och informativa artiklar, blogginlägg eller videor som ger mervärde till din målgrupp. Detta hjälper inte bara till att förbättra din ranking, utan ökar också sannolikheten för att andra webbplatser länkar till ditt innehåll.

Glöm inte bort betydelsen av interna och externa länkar. Skapa en stark intern länkstruktur som hjälper sökmotorer att förstå din webbplats hierarki och innehåll. Sträva även efter att bygga kvalitativa backlinks från trovärdiga webbplatser inom din bransch. Detta kan göras genom gästbloggning, deltagande i branschforum eller genom att skapa delbart innehåll som andra naturligt vill länka till.

Sökmotoroptimering tips steg-för-steg som fungerar Google sokning desktop

Slutligen, håll dig uppdaterad med de senaste SEO-trenderna och Googles algoritmer. Sökmotoroptimering är en dynamisk process som kräver kontinuerlig anpassning och förbättring. Genom att implementera dessa strategier och ständigt utvärdera och justera din approach, kan du uppnå långsiktiga resultat och säkerställa att din webbplats förblir konkurrenskraftig i sökresultaten.

För att maximera effekten av din SEO-strategi är det också viktigt att optimera din webbplats för mobila enheter. Med tanke på att allt fler användare surfar på internet via sina smartphones och surfplattor, prioriterar Google mobilvänliga webbplatser i sina sökresultat. Säkerställ att din webbplats har en responsiv design som anpassar sig smidigt till olika skärmstorlekar och att laddningstiderna är korta även på mobila enheter.

En annan viktig aspekt att fokusera på är lokal SEO, särskilt om du driver en verksamhet med fysisk närvaro. Optimera din Google My Business-profil – Google Profile, använd lokala nyckelord i ditt innehåll och uppmuntra kundrecensioner. Detta kan avsevärt förbättra din synlighet i lokala sökresultat och kartor.

Glöm inte heller bort kraften i sociala medier. Även om sociala signaler inte direkt påverkar din rankning, kan en stark närvaro på sociala plattformar öka din synlighet, driva trafik till din webbplats och indirekt förbättra din SEO genom ökad varumärkesmedvetenhet och potentiella backlinks.

Använd verktyg som Google Analytics och Google Search Console för att regelbundet övervaka din webbplats prestanda och identifiera förbättringsområden. Genom att analysera data om besökarbeteende, sökord och tekniska problem kan du kontinuerligt förfina din SEO-strategi och uppnå bättre resultat över tid.

Nu kör vi!

Sökmotoroptimering för google

Instruktioner om SEO som får er hemsida att ranka högre.

För att kunna göra ett bra jobb med att ranka er hemsida högt på Google och vad som behöver göras, bör vi lära oss hur Google fungerar. Låt oss gå tillbaka till när Google startade och hur det har utvecklats till idag för att ge oss en bra förståelse för hur vi kan bli rankade högre.

Hur GOOGLE fungerar

På ett tidigt stadium kom två stycken elever på Stanford på ett smart system för att lista sökningar, Larry Page och Sergei Brin. De noterade hur ofta vetenskapliga studier hänvisade till kända fakta. Ju oftare dessa fakta refererades desto viktigare måste de ju vara. Om de hämtade varje vetenskaplig fakta och tittade på referenserna kunde de teoretiskt bestämma vilka som var de viktigaste och rangordna dem.

Dessa herrar kom fram till att tack vare länkar kunde internet analyseras och rangordnas på ett liknade sätt. De satte igång att scanna av alla sidor (crawl) och länkar för att analysera vilka sidor som det länkades till mest. Den sidan som det länkades till allra mest, borde vara den bästa hemsidan. Om man söker på ”biltvätt” så kan man se vilka sidor som handlar om biltvätt och rangordna dem. Idag fungerar hela Google på ett mycket sofistikerat sätt. Till exempel värderas inte alla länkar lika högt. En in-länk från en annan sida som sig självt har en bra ranking och många in-länkar till sig, värderas högre än andra länkar. En länk till din sida från Aftonbladet skulle rankas 1000 ggr högre än en länk från en annan svagare hemsida.

Allt var det till slut handlar om är att Googles huvuduppgift är att hitta den bästa, eller mest populära hemsidan för det ord ni skriver i sökrutan.

Detta innebär att behöver tillverkar vår hemsida så att Google tydligt förstår vad hemsidan handlar om, och uppvisa att sidan är populär. Gör vi det vinner vi, hemsidan rankas då högst. För att uppnå detta måste vi följa en rad arbetsmetoder och bygga hemsidorna på ett visst sätt.

Sökmotoroptimerings programvaror

Google och dess sökmotorsystem är mycket smart. Ett oerhört sofistikerat system för att övervaka internet och alla dess hemsidor. Försöker du hitta ett sett att lura Google eller använda något program som automatiskt ska göra så din sida rankar högre, är risken stor att du blir avslöjad och bestraffad. Program som till exempel RankerX, GSA SER eller Scrapebox kanske hjälper er till en början men över tid kommer det i stället att stjälpa er.

Den här artikeln lär er i stället att bättra er hemsida på riktigt. Utan spamiga program.Sökmotoroptimering 2024

On-Page SEO

Första steget för att ranka er hemsida högt är att är att göra det tydligt för Google vad den handlar om. I detta exempel fokuserar vi på att ranka högt på ett (1 st) nyckelord som inte är vårt egna namn. När vi sedan har gjort det kan vi utöka med fler ord, men nu räcker det med bara 1 st.

Hitta rätt nyckelord

Det första som måste göras är att ta reda på vad som är det viktigaste nyckelordet eller nyckelfrasen. Beroende på vad ni har för hemsida och vad den handlar om, varierar detta naturligtvis. Vi ska leta efter de Breda nyckelorden.

Vad är de breda nyckelorden?

Om man tänker sig Amazon och alla deras produkter så har de säkert några som är deras bäst-säljare, men deras största inkomster kommer från alla de andra produkterna som säljer lite grann. Långt ifrån den mängd toppsäljarna säljer.

Liknande om vi tänker oss de populäraste låtarna de senaste 10 åren. Det skulle bli några få låtar som får de flesta röster men en enorm mängd låtar får några enstaka röster. Dessa mindre populära produkterna och låtarna är vad vi kallar de Breda nyckelorden.

I sökmotoroptimering spelar detta roll. Vi ska till en början sikta på just dessa nyckelord – exakt dessa nyckelord med låg konkurrens men med stor chans att vi kan ranka högst på, sedan arbeta oss uppåt.

Vi kommer inte att kunna tävla med de mest sökta orden till en början, men genom att vara väldigt inriktade kommer vi kunna hitta väldigt målinriktad trafik. De sökord vi letar efter är de BREDA NYCKELORDEN.

Att leta fram de breda nyckelorden

Nu ska vi använda oss av några verktyg som kommer att hjälpa oss att finna det vi söker.

  1. Vi ska använda UberSuggest, KeywordShitter samt lite av vår egen hjärna för att hitta lite sökord.
  2. Exportera dessa ord till Google Keyword Planner för att kontrollera antal sökningar
  3. Söka efter dessa sökord med hjälp av SEO Quake tillägget till Google Chrome för att få en bild över svårigheten att ranka på just dem orden.

Det är alls inte så svårt eller krångligt som detta kanske låter. I detta exempel ska vi låtsas att vi söker efter sökord till en bok.

Sökmotoroptimering på alla enheter

 

Steg 1: Sökning efter nyckelord och fraser

I detta skede ska vi hitta de rätta sökorden som vi tror kommer fungera bra. Fokusera inte på att ”städa” bland alla orden i detta tidiga skede, det kommer att rensas allt eftersom.

Det räcker och blir en bra start. Om ni kör slut på idéer kan man använda denna tjänst för att hitta sökord, keywordshitter.com Nu kommer ni att få hundratals med sökord att jobba med.

Nu ska vi använda alla dessa sökord genom denna tjänst för att ge förslag till sökord, UberSuggest .

Steg2: Uppskatta mängden trafik

Nu när vi har en hel del nyckelord att jobba med är det dags att ta reda på hur många som söker dessa ord på Google. Det ligger till grund för om det är värt att optimera för dessa.

Ni lär förmodligen upptäcka att några av dem har alldeles för få sökningar vilket gör det lönlöst att jobba på dem. Vi lägger inte ner något jobb på just den, men i stället för att gissa oss fram ska vi låta Google göra jobbet åt oss.

Google Keyword Planner

Verktyget Google keyword planner är egentligen för annonsörer till AdWords, men vi kan få god hjälp av det också.

Logga in där och klistra in vår lista med ord – tryck på ”sökvolym”

Dessvärre är det lite krångligt att jobba i Google Keyword Planner och få någon vettig överblick, så istället ska vi exportera allt till en Excel-fil.

Det vi ska göra nu är att hitta de orden vi ska fokusera på. Det varierar lite från hemsida till hemsida men låt oss försöka se hur lätt vi kan ranka på sökorden.

Gå till semrush.com och skriv in er URL. Kika på det totala antalet länkar i tredje kolumnen. Som en allmän regel (det varierar beroende på hur gammal er hemsida är, var länkarna kommer från etc), baserat på hur många länkar ni har, det här är en tabell för vilken svårighetsgrad ni bör sikta på.

Antal tillbakalänkar (backlinks)

  • Under 30 st: <40
  • 30-100 st: 40-50
  • 100-1000 st: 50-70
  • Över 1000 st: 70+

Fortsätt nu och sortera nyckelorden du har i svårighetsgrad och radera dem som är för högt för just er hemsida.

Exakt matchning

Viktigt att komma ihåg är att Google återger dessa volymer som exakt matchning. Vilket betyder att minsta variation som används som fraseringar visas inte. Det kommer alltså att visas lägre volymtal än man kanske kunnat förvänta sig.

Lämna ett svar