Artikeln är uppdaterad 2023-10-06
Nu för tiden ter sig en anmälan till Google företagsprofil (tidigare Google Places och My Business) mer självklar än någonsin. Det har blivit viktigare och viktigare för varje år då det betyder ökad exponering och därmed trafik till er hemsida. 97 % av kunderna google söker efter lokala företag!
Är ni med där På Riktigt, kommer er verksamhet visas vid google-sökningar på varor och tjänster som matchar er.
Vadå registrerad hos Google På Riktigt?
Ni har nog hört talas om Google företagsprofil. Kanske fått telefonsamtal eller e-mail kring det. Ni har kanske förstått att det är någon man borde göra, men inte riktigt förstått värdet av detta fullt ut.
En anmälan till Google företagsprofil kan man slänga ihop på 5 minuter, men då är man inte seriös med det man håller på med. Då förstår man inte värdet i detta. Och förstår man inte värdet med att synas och exponeras där det är som viktigast, då är det hög tid att vi förklarar det.
Vad kan vi tjäna på detta?
En Google företagsprofil anmälan låter ert företag synas i Googles dashboard (startsida), vilket är en kombination av Google Plus (Google+) Google Maps och Google Sök . Söksvaren baseras på relevans, avstånd samt position av era resultat.
Om ert företag skulle ligga topp 3 vid en lokal googlesökning skulle kunden:
- Se er verksamhet på kartan samt instruktioner att nå er snabbt
- Klart och tydligt se era kontaktuppgifter, öppettider och adress till hemsidan.
- Få en uppfattning av ert företag med hjälp av stjärnor (☆☆☆☆☆) Google+ omdömen.
- Se bilder på er, ert företag och byggnaden utvändigt.
Ok vad spännande, ge mig ett exempel.
Säg att ni plötsligt för problem med bilen när ni har rullat in i Stockholm. Google ”vägassistans stockholm” och överst på sidan med googlesvar, innan alla andra söksvaren, visas en karta samt topp 3 svaren för google lokala sökningar. Det bästa med detta är att dessa söksvar skiljer sig oftast från de övriga söksvaren från Google som kommer under Google företagsprofil. De lokala svaren är det man kommer att få se först vilket gör detta så oerhört viktigt.
Om man optimerar sin anmälan tillräckligtbra kommer man med bland dessa 3 vilket gör en mycket stor skillnad för er exponering och möjlighet att knyta till er kunder.
Varför behöver jag hjälp från er med Google företagsprofil?
Google slumpar inte vem som helst till dessa översta platser. Inte heller kan man direkt betala sig till en placering i topp. Det som krävs är att man är noga med sina uppgifter till Google. Det krävs att man optimerat allt man publicerar på sitt googlekonto.
Vi hjälper er att optimera och komplettera alla uppgifter ni lämnar till Google företagsprofil
Har ni inget konto än – Inga problem! Vi skapar ett googlekonto till er.
Har ni redan ett konto – Bra! Vi går igenom hela listningen och ser till att allt är komplett.
Vi följer Googles egna rekommendationer kring hur man bäst anmäler och verifierar sitt företag.
Så här skriver Google själva på deras sida https://support.google.com
Så här avgör Google den lokala rankningen
Lokala resultat grundar sig i första hand på relevans, avstånd och exponering. Tillsammans bidrar de här faktorerna till att vi hittar den bästa matchningen till din sökning. Googles algoritmer kan till exempel bedöma att ett företag som ligger längre bort har större chans att ge dig vad du söker än ett företag som ligger på närmare håll.
När vi tar hand om er Google My Business verifiering går vi igenom en mängd viktiga punkter för att listaEr verksamhet så högt på Google det bara går. Vi kommer att:
1. Se till att företagsuppgifterna är korrekta
Alla, och då menar vi verkligen Alla, uppgifter måste vara absolut exakt överensstämmande med er verksamhet. Inga dubbletter någonstans eller olikheter i uppgifterna, t ex Kungsgatan eller Kungsg.
2. Öppettider håller vi uppdaterade
Håll öppettiderna uppdaterade alltid! Ändra vid semestertider. Justera vid storhelger och lång-helger. Dessa måste ALLTID STÄMMA.
3. Göra noggranna justeringar med företagsinformationen.
Det är viktigt att man delger en bra och optimerad information om företaget. Denna blir dess ”metadescription” och ligger till grund för Googles ranking. Super-viktigt att framhäva era nyckelord och nyckelfraser här så att relevanta sökningar listar just er högt.
4. Understryka er kategori för verksamheten
Vi väljer rätt kategori för er så att ni syns vid rätt sökningar och inte trängs bland företag ni inte konkurrerar med. Här är det viktigt att just ni sticker ut ur mängden av liknande intressen.
5. Lägga till foton och videoklipp för att nå ut med ert budskap
Här brukar det slarvas rejält. Det duger inte med vad bilder som helst. Här är det viktigt att lägga till bilder på hur er verksamhet ser ut. Lägg upp bilder på era produkter, bilder som visar era tjänster samt bilder utifrån och inifrån era lokaler. Ni skall även inkludera er logotype och er profilbild. Vad många inte vet är att Google+ accepterar animerade GIF-bilder (!), vilket öppnar för ytterligare förbättringar i er profil.
Super viktigt för Google företagsprofil
Bilderna måste vara av god kvalité och ”locka till köp”. Glada och varma bilder ska det vara. Bilder som för tankarna till grå vardag, tristess och stiltje undanbedes.
Dessutom döper vi bilderna och lägger till beskrivning, i enlighet med er bransch med nyckelord (meta title och meta description). Vi får påminna oss om att Google är en robot som inte ”ser” bilderna. Den försöker analysera hur bilderna ser ut utefter kod-beskrivningar. Då är det av yttersta vikt att vi ser till att ge Google den informationen!
6. Uppdatera Googlekontot regelbundet
Detta är någonting vi inte gör åt er fortlöpande, men vi rekommenderar detta starkt och visar er hur ni bör gå tillväga. En gång i veckan postar ni inlägg på Google+ kontot vilket gör att Google indexerar ert konto oftare. Ni postar kanske redan nu till Facebook samt twittrar lite då och då.
Google uppskattar givetvis att ni postar i deras egen plattform minst lika ofta – logisk, eller hur?
7. Skaffa egen Google+ URL
Har ni haft ert Google Plus konto längre än 30 dagar och samlat på er fler än 10 följare, kan vi ändra er URL till någonting mycket mer passande.
Innan: https://plus.google.com/117973097306437711726
Efter: https://plus.google.com/+PregalmediaSe
8. Vi länkar er hemsida till ert Google+ konto
Vi ser till att alla era besökare på hemsidan blir informerade att ni är aktiva på Googles sociala medier genom att addera en Google+ badge (widget) där. Alla era poster på Google+ visas direkt även på er hemsida vilket gör att det känns aktuellt, uppdaterat och öppet på er hemsida.
9. Uppmuntrar era kunder att lämna omdömen
Kanske något av det viktigaste elementet när Google My Business kontot är skapat, optimerat och verifierat är att erhålla omdömen. Stjärnor: ☆☆☆☆☆
Kunder är intresserade av vad andra tycker och hur de bedömer er. Har ni en mängd 5-stjärniga omdömen kommer ni med all säkerhet få fler kunder till er hemsida, än om ni inte har dessa rekommendationer.
Vi ger Er 5-stjärniga omdömen på Google företagsprofil
Eller rättare sagt: Vi kan inte ge er några stjärnor, men vi kan se till att nöjda kunder lämnar omdömen på ert googlekonto, vilket kommer att visa sig som 5 glimrande stjärnor på er listning.
10.Analysera trafiken och googlesökningar
En väldigt vettig funktion med Google företagsprofil är möjligheten att analysera och se statistik kring besökare på er lokala google-konto. Där kan man analysera vem som söker på er verksamhet och vad de klickar på. Den visar också om de söker på ert namn direkt, eller om de söker på er kategori och hittar in till er den vägen.
Detta är exempel på 10 punkter som vi utför om vi får det fulla förtroendet att optimera er Google Närvaro på internet. Det är inte allt. Det finns ännu mer att slipa på för att göra ert konto till no:1
Vidare gäller det nu att matcha dessa uppgifter med Eniro, Yelp, Facebook, Twitter, Tupalo, Opendi m.fl. så att ni syns mer rätt information på alla dessa sajter.
Då rankas ni som trovärdig och listas bättre när någon söker på Google
Kontakta oss på Pregal Media Webbyrå i Norrköping så får ni hjälp med allt detta med att optimera era uppgifter till Google företagsprofil