Sökmotoroptimering – Den kompletta checklistan

Sökmotoroptimering – Den kompletta checklistan

Facebook Pregal Media Webbyrå797 Twitter Pregal Media Webbyrå16 Google Plus Pregal Media WebbyråYouTube Pregal Media Webbyrå0

Är er hemsida sökmotoroptimerad? Har ni gjort alla inställningar för att Google ska ranka hemsidan på första sidan, eller kanske till och med på första plats? Alla vill ligga i topp så konkurrensen är hård.

Hur ska man då göra?

Google har mer än 300 detaljer och faktorer som tillsammans avgör hur alla sidor ska presenteras vid en sökning. Det betyder att det mycket som ska göras och många små justeringar som måste till för att ranka högt på Google. Är ni intresserad av detta och vill göra jobbet själv kommer här en gedigen Att-Göra-Lista för Sökmotoroptimering av er hemsida.

Snabbhet och laddningstid

Med snabbhet menas hur snabbt hemsidan laddar och hur kvickt man kan navigera sig runt bland text och bilder. Givetvis gäller ju snabbare desto bättre och en hemsida som är långsam och trög riskerar att tappa en massa besökare som inte har tålamod att vänta. Folk är kräsna idag och navigerar sig bort till någon annan hemsida om er är trög. Här kan enstaka sekunder spela stor roll.

  • Investera i ett modernt och bra webbhotell. En VPS server är nästan ett måste idag.
  • Använd senaste PHP versionen. Fråga ert webbhotell om ni är osäker vad som gäller.
  • Var noga med att uppdatera WordPress, Teman, Plugins mm regelbundet.
  • Installera att bra Cache-program, till exempel WP FASTEST CACHE eller WP ROCKET. Dessa program lagrar undersidor och bilder tillfälligt och snabbar således upp visning av dessa.
  • Överväg att använda er av någon typ av CDN (content delivery network) till exempel CLOUDFLARE. Dessa tjänster lagrar er hemsida på olika servrar runt om i världen. Extra användbart om ni har besökare från olika länder.
  • Använd er av JS/CSS minimering och GZIP komprimering.
  • Testa er hemsidas snabbhet kontinuerligt på någon av dessa hemsidor: Google PageSpeed InsightsGTMetrix, och Pingdom.

Hur man snabbar upp sin hemsida

Hemsidans struktur rent tekniskt

Trots att de flesta SEO-tipsen handlar om innehåll och sökord är hemsidans tekniska struktur en mycket stor del av hela sökmotoroptimeringsjobbet

Den tekniska strukturen menas hur er hemsidas olika undersidor länkar ihop med varandra. Ju enklare det är för Google robot att söka igenom er sida och ju mer logisk struktur hemsidan har, desto bättre ranking hos Google.

Här är några tips hur ni skall strukturera upp er hemsida

  • Se till att undersidornas länknamn är av vettig och enkel natur. Här vill man inte ha några koder och konstiga tecken. Gå till INSTÄLLNINGAR > PERMALÄNKAR och aktivera blognamn.
  • Skaffa SSL certifikat. Ni måste ha HTTPS installerat på er hemsida.
  • Koppla upp er hemsida mot Google Search Console. Det kommer att hjälpa er att belysa om er hemsida blir straffad av Google p.g.a. något tekniskt fel eller annan SEO information.
  • Ha ett säkert back-up system installerat och konfigurerat t. ex. UpDraft Plus Premium för att säkerställa en återställning i fall olyckan skulle vara framme.
  • Sök igenom hemsidan efter brutna länkar och åtgärda dem med denna tjänst: Redirection plugin
  • Installera robots.txt och en XML sitemap, sidkarta. WordPress gör detta automatiskt genom denna SEO plugin: Yoast SEO

Innehåll och Onpage SEO

Den kanske viktigaste delen av all sökmotoroptimering är den som utförs av innehållet på er hemsida. All text samt bilder måste skrivas och presenteras på ett sådant sätt att Google enkelt kan ge er hemsida höga poäng. De viktigaste och mest relevanta sökorden för just er bransch måste framhävas på ett korrekt sätt för att attrahera besökare.

Allt ifrån rubriker och menyer till att dela materialet till sociala medier: här kommer en lista att göra för att förbättra er ”onsite SEO”

  • Köp ett av det bästa programmet till WordPress, YOAST SEO som nämndes härovan. Yoast är enkelt och bra och är till stor hjälp för att se till att er hemsida rankar högre på Google.
  • Planera in och organisera blogginlägg, nyheter för att få en strid ström av meningfullt material till er hemsida. Detta är en bra Google rankingfaktor.
  • Jobbar ni med rätt nyckelord? Ta hjälp av Google Keyword Planner
  • Sikta på att varje undersida innehåller minst 300 ord som dessutom innehåller en naturlig mängd av era nyckelord.
  • Sikta på minst 1200 ord per blogginlägg, nyhetsinlägg samt 3-4 interna och externa länkar.
  • Gör länkarna till ”nytt fönster”
  • Försök få in era viktigaste nyckelord i både titeln och beskrivningen. Likaså till den faktiska länken till ert inlägg.
  • Använd er av sub-rubrik s.k. H2 med sökord för hemsidan.
  • Arbeta med bilder i varje inlägg. Dels huvudbild samt bilder inne i texten. Var noga att döpa dem till relevanta namn samt integrera ALT-tagg
  • Installera SCHEMA MARKUP för att forma och öka uppmärksamheten till er.

Användarvänligheten på hemsidan

Detta är inte viktigt enbart för hur Google rankar er hemsida utan framför allt hur era besökare och kunder bedömer er hemsida.

Små men viktiga saker som sidtitel och underrubriker vägleder besökaren och sökmotorn vad er sida handlar om.

  • Lägg till en sub-rubrik till er hemsida (Inställningar > Allmänna inställningar > underrubrik) för att förtydliga er hemsidas syfte och brasch.
  • Installera en LIVE CHATT för att öka er service och göra det enkelt för besökaren att snabbt nå er.

Navigering på er hemsida

Nästa del i användarvänligheten är hur väl och bra man navigerar sig genom hemsidan. När besökare hamnar på er sida ska de enkelt kunna hitta det som är relevant utan för stor svårighet.

Några saker att ta i beaktande:

  • Helst ska man nå den djupaste sidan inom tre klick. Inkludera kategorier i sökvägen för att hjälpa besökare att hitta tillbaka.
  • Var noga med att länkarna beskriver vad länken leder till.

Sökmotoroptimering för lokal verksamhet – butiker

Lokal SEO är väldigt viktigt om ni driver en fysisk butik eller verksamhet där ni vill lock besökare och kunder från en specifik geografisk plats. Det finns en del tips för att göra er mer synlig för den lokala befolkningen:

  • Registrera ert företag på Google My Business
  • Var noga med er ”kontakta oss” sida där alla era uppgifter som ni registrerat på Google My Business finns med, namn, adress, telefonnummer, och e-mail.
  • Exakt samma information skall dessutom finnas på era sociala medier konton. Facebook, Google+, Twitter m fl.
  • Försök få era nöjda kunder att skriva omdömen på Google, Yelp och andra hemsidor för recensioner.

Änne djupare steg-för-steg lista finns hos Search Engine Journal hemsida

Mobiltelefon för internet

Internet i mobilen

Idag måste ni tänka på mobilanvändarna. Är er sida inte optimerad för mobiltelefonen blir er sida straffad av google.

Men inte bara det!

Under 2018 har internetanvändarna från mobiltelefonen gått förbi datoranvändarna. Fler besöker er hemsida från mobilen än från hemmadatorn. Med tanke på det är det några saker som ni bör tänka på när det kommer till sökmotoroptimeringen.

  • Att ni använder ett wordpress-tema som är mobilanpassat
  • Era länkar och menyer är användarvänliga för att peta med ett finger på en mobilskärm.
  • Kontrollera er hemsida från Googles mobilanvändar test

Bilderna på hemsidan

Även om ni är noggrann med att endast ladda upp bilder som är relevanta för den aktuella sidan och inte en massa onödigt, är det ändå lätt att sidan blir tyngre och tyngre i längden. Väldigt viktigt att hela tiden minimera storlek och datamängd på varje bild. Sökmotorer letar dessutom efter titlar och beskrivningar på bilderna. Saknas det missar man en tydlig rankingfaktor.

  • Alla bilder bör inneha nyckelord i filens namn, ALT-tagg och titel.
  • Bilderna måste vara optimerade och komprimerade med bildverktyget TinyPNG
  • Installera en plugin till WordPress som laddar bilderna endast när dessa kommer i bild. En bra sådan heter LAZY LOAD

Webbutik

En webbshop och e-handel skiljer sig inte mycket från vanlig hemsida, men att slarva med sökmotoroptimering för er webbutik kan få mer kostsamma konsikvenser.

Här är några tips till er webbutik för att optimera SEO:

  • Det mest ideala är att ha olika beskrivningar för produkter med olika variabler. En t-shirt med modell för män och en modell för kvinnor fungerar bäst med skilda beskrivningar.
  • Bygg kategorier och produktsidor med relevanta nyckelord.
  • Satsa inte på för breda sökningar. En sökning på ”klänningar” kanske ger er en hel del träffar, men också besökare som vänder direkt om er sida inte matchar sökningen korrekt.

Summering av SEO checklistan

Med fler än 200 faktorer som påverkar er ranking på Google är det inte enkel sak att jobba upp er position. Men som ni kan se genom denna lista finns det en hel del enkla saker man kan genomföra för att förbättra er SEO och se positiva resultat.

Genom att gå igenom denna lista kommer ni garanterat se förbättringar av er ranking på Google! Hur stor förbättring beror bland annat på hur stor konkurrensen är på era valda sökord.

Dock räcker det inte att enbart följa denna lista för att nå framgång online. Det är många olika saker som måste samverka som till exempel marknadsföring på Facebook, Twitter, Instagram, Google+ samt värdefulla in-länkar.

Behöver ni hjälp med dessa bitar på er hemsida eller webbutik? Kontakta oss. Vi har visat stora förbättringar och bättre ranking på ett flertal hemsidor som vi har sökmotoroptimerat. Vi hjälper gärna till med att höja även Er hemsida.

Summering
Sökmotoroptimering - Den kompletta checklistan
Bloggtitel
Sökmotoroptimering - Den kompletta checklistan
Beskrivning
En steg-för-steg lista vad ni kan göra själv för att förbättra er sökmotoroptimering för er hemsida och webbshop
Skribent
Publisher
Pregal Media
Publisher Logo

Kommentera

Stäng meny